Snart sportlov!

Veckorna rusar och snart är det sportlov! En del förändringar har hänt på vår fina skola, och en av dem är att vår fantastiska rektor går mot nya utmaningar till Steningehöjden. En av våra klasslärare i årskurs 2 ska gå på föräldraledighet efter sportlov, och jag (Tessan) kommer ta över klassen fram till sommarlovet. Liban kommer att ha mina lektioner i 3-6 och Galina tar mina 1-2:or.

Förutom det, har jag haft kontakt med Arlandagymnasiets gymnastikprofil, och eleverna där, kommer någon gång efter sportlovet ha en gymnastiklektion med 6A och 6B. Det kommer bli spännande! Vi är inomhus fram till påsklovet och sedan går vi ut och har uteidrott. Där kommer det fokuseras på friidrott, lekar och orientering. Vi kommer även i år att ha en friidrottsdag med f-3 på Midgårdsvallen och en dag med 4-6 där vi är tillsammans med Steningehöjden. Det brukar vara väldigt roligt och uppskattat! i år är det vi som ska knipa pokalen:)

Veckorna som varit har vi arbetat med livräddning vid olika årstider och årskurs 6 A har även haft HLR. 6b kommer att ha samma vid halvklasser senare i vår. Vi har även arbetat mycket med lekar, spel och idrotter där vi fokuserat på samarbete, delaktighet och fair play. Eleverna utvecklas i rasande fart och jag måste säga att det är väldigt lite konflikter kring dessa delar. Vi kommer fortsätta ett par veckor till med detta.

Jag vill verkligen passa på att flagga för att det är intensivsimskola på Midgårdsbadet under sportlovet, för er som inte kan simma än. Och även om du simmar, så passa på att gå upp och sporta/simma på lovet och underhålla din simkunnighet. Simning är en färskvara som du hela tiden måste träna på i uthållighet och teknik. Simkunnighet räddar liv.

https://www.sigtuna.se/sv/Kultur–Fritid/Simhallar-och-gym1/Nya-Midgardsbadet/Simskolor/

Trevlig helg!

Pulka, islivräddning och simning

Denna vecka har bjudit på många olika moment. Vi startade i pulkapacken på alla idrottslektioner, årskurs 6 och 2 har simmat. Årskurs 6 har förutom de vanliga målen i simning 150 m bröstsim och 50 meter ryggsim fått provat klädsim. Det upptäckte många elever att det var väldigt jobbigt och helt annorlunda mot att simma med badkläder. Dessutom så hade vi islivräddning, med isdubbar och isvak, upptagning från kant, livboj och hämta docka. Årskurs 6 är så duktiga, men de har också fått prova på i flera omgångar. Träning ger resultat.

Förutom det vi gjorde i simhallen har årskurs 3, 4 och 5 fått testa islivräddning rent praktiskt i idrottshallen samt fått en del teori.

Nu kör vi på i nästa vecka med HLR i mellanstadiet och fortsätter med lekar ,spel och idrotter på lågstadiet.

Samarbete, delaktighet, roligt, kläder efter väder.

Ny termin och nya utmaningar!

Hej! Idrottsbloggen har inte uppdaterats så frekvent under höstterminen men nu tar jag och Galina nya tag och vår ambition är att varannan vecka ska det finnas ny information och även återkoppling vad vi gjort under veckorna.

vi har startat upp med lekar, stafetter och bollekar på lågstadiet under vecka 2 och mellanstadiet har arbetat med cirkelträning, kondition och styrka. Fokus har legat på vårt största kunskapskrav, att kunna delta i lekar, spel och idrotter.

vecka 4 har vi vår simvecka och vi simmar måndag, tisdag och onsdag. Årskurs 6 ska få testa klädsim och livräddning samt att de simmar våra mål för årskurs 6, 150 meter bröstsim och 50 meter ryggsim utan att stanna och vila. För de elever på skolan som inte kan simma ännu, eller lite, vädjar vi till er vårdnadshavare att ni anmäler ert barn till simskola. Finns simskolor under veckodagarna, men det anordnas även simskola på loven. Att kunna simma är en livsviktig kunskap som kan rädda liv. Vi vill även påminna om att det är en färskvara och du behöver träna regelbundet för att orka simma 200 meter och träna din teknik. Länk till simskola för att kunna anmäla sig kommer här:)

https://www.sigtuna.se/sv/Kultur–Fritid/Simhallar-och-gym1/Nya-Midgardsbadet/Simskolor/

från och med vecka 5 på tisdagar kommer 6A ha halvklasser på idrotten då den andra halvan ska vara med vår socialpedagog Carina Ekström. Mer information om detta kommer finnas på 6A´s klassblogg.

planering v.3-6

årskurs 1-3: fortsätter med lekar, stafetter, och bollekar

årskurs 4-6: högre måluppfyllelse individuellt i de teoretiska kunskapskraven, hjärt- lungräddning, hlr, bollekar och stafetter

vid tillräckligt mycket snö kommer vi att åka pulka på idrotten och då är det viktigt att du tar med egen hjälm, och något att åka på. Lågstadiet får inte ta med snowracer pg a skaderisk. Det finns stjärtlapp och hjälm för utlåning, men mycket begränsat. Såklart behöver man termobyxor, varm jacka, vantar, mössa och varma skor.

vecka 48-49

Hej!

Vi har nu avslutat hinderbanetemat och fortsätter med redskapsgymnastik. Här under kommer jag att lägga in länkar på en del av övningarna vi kommer att arbeta med. Gå in och titta för att förbereda dig:)

sidhopp plint     https://www.youtube.com/watch?v=TBXHPZ-i-PA

Katthopp plint: https://www.youtube.com/watch?v=yBd72TG7-04

Stå på händer, teknik:  https://www.youtube.com/watch?v=HpyHoakoa3E

Ringar, flå katt:  https://www.youtube.com/watch?v=aOBCUcTD7go

Fågelboet;  https://www.youtube.com/watch?v=jQl4ZFMB6FA

Matta, kullerbytta; https://www.youtube.com/watch?v=I1l5XNsIxrI

Vi ses i idrottshallen, Lycka till!

 

vecka 42 och 43

Äntligen fick eleverna komma inomhus, och som de längtat! Vi vill passa på att säga att eleverna varit otroligt duktiga och samarbetat, visat delaktighet och kämpat på våra lektioner utomhus. Vi har orienterat, haft friluftsliv och allemansrätt. vi har även hunnit med en del teori klassrummet. Bra jobbat alla!

nu gick vi in och lågstadiet har lekt olika lekar, arbetat med hälsa och skaderisker och nu sista veckan dans och rörelse. Även här jättefina prestationer och stora framsteg. kul att se! Årskurs 6 har haft en del betygsgrundande uppgifter där vi involverat ipad och ikt. Veckan efter höstlovet fortsätter vi med dans och rörelse för att att sedan åka skridskor och sen kommer vi arbeta vidare med våra grovmotoriska rörelser.

som ni märkt har idrottsbloggen varit nere ett tag, men nu är vi igång igen.

Men nu tar vi välförtjänt höstlov och förhoppningsvis njuter av det fina vädret och läser lite. mina kollegor kallar detta för läslov;)

Prov på allemansrätten fredag den 12 oktober

Här kan ni repetera inför provet.

Tips på hur man ska klä sig vid olika väder.

https://www.youtube.com/watch?v=9lPePGUNvsI

 

Allemansrätten

Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen. Därför är det vårt gemensamma ansvar att slå vakt om denna urgamla sedvana, inte minst genom att använda den med omtanke. Men många är osäkra på vad allemansrätten egentligen innebär, då vår lagstiftning bara nämner allas tillgång till och ansvar för naturen på ett övergripande sätt. Här kan du läsa mer om vad som är viktigt att tänka på innan du ger dig ut och vandrar.

ÖPPEN FÖR ALLA

Vår svenska natur är öppen för alla. Du får vandra nästan överallt. I Sverige har vi många fantastiska vandringsleder, men det går förstås även bra att ta sig fram i oledad terräng. Det finns dock några saker som är bra att tänka på.

Gå inte över planteringar eller mark som lätt skadas. Om du vandrar i skogen är det bra att vara uppmärksam på nya granplanteringar som är lätta att missa. Det går även bra att ta sig fram på enskilda vägar, men var noga med att respektera tomtgränser i närheten av bostadshus. Anpassa gärna steget efter underlaget, även en vandringskänga kan lämna stora spår efter sig. På våren och hösten är stigarna ofta mjuka och då kan du behöva ta det lite lugnare.

ATT TÄLTA

Det går bra att tälta ett par nätter på privat mark – om du vill bo längre behöver du fråga markägaren om lov. Tänk på att välja tältplats med omsorg, gärna en längre bit ifrån närmsta bostadshus. Var försiktig när du slår upp tältet så att inte marken skadas.

BLOMMOR, BÄR OCH SVAMP

Vill du stanna till och njuta av naturen? Blommor, bär och svampar går bra att plocka, men håll koll på vilka arter som är fridlysta i regionen. Om du gör upp eld är sand och grus ofta bra underlag att elda på. Undvik däremot nakna bergytor eller annan ömtålig mark. Var vaksam så att elden inte sprider sig. Tänk på att det ofta är eldningsförbud under sommaren, ett fältkök kan därför vara bra att ha med. Behöver du bränsle till elden går det bra att plocka lösa grenar och kvistar från marken, men bryt inte av något från växande träd och buskar.

GÖRA UPP ELD

I våra nationalparker och reservat är allemansrätten ibland utökad och ibland begränsad. Det kan exempelvis innebära att du inte får göra upp eld eller ta med dig hunden. På vissa platser får du inte tälta medan du på andra får tälta längre än vad du får göra utanför nationalparken. Våra STF-värdar hjälper dig gärna att ta reda på vad som gäller för just din tur.

Innan du vandrar vidare, ta gärna en extra titt så att du inte glömmer kvar något skräp.

 

Att tänka på när man ska ut och gå

http://www.upplandsstiftelsen.se/ut-och-ga/tips-for-dig-som-ska-ut-och-ga__4615

 

en Kort film om allemansrätten

https://www.youtube.com/watch?v=cpB47P-I90A&t=69s